torsdag 21 juni 2012

Hönsen har lurat oss!

Hönsen har verkligen fört oss bakom ljuset med sin list. Många kvällar har jag kastat funderande blickar på den märkliga hönsgården. Veckor har gått, en märklig stämning har härjat bland hönsen. Många kvällar har jag somnat med samma fråga, vart tar alla äggen vägen?

Varje morgon har jag och många andra vandrat ner till hönsgården för att inmundiga morgonägget, men förbluffade har vi stått i den sneda dörröppningen till det lilla röda späda huset och kliat oss i huvudet. Som högst finns det ett till två ägg i båset. En total omöjlighet på antal höns som bor där.

Är det fel på maten vi ger dem? De får allt man kan önska sig, likt en nobelfest fast annorlunda.

Men idag bestämde jag mig för rensa ut hönsgården och gå lös med lien, likt en tröska manglade jag mig fram meter efter meter med lien. Hönsen var borta, jag siktade in mig mot en arme med brännässlor, liebladet blixtrade elakt i solen och jag drog det med full kraft för att bli av med nässlorna. Upp flög en höna skrämd som hon sett djävulen själv, tur som det var klarade hon sig med en hårsmån från en säker död, dold i ett gediget kamouflage av grönska låg hon och ruvade på 40 ägg.

Strategiskt har de lagt ett ägg i hönshuset och resten ute i hönsgården. Tuppen grinade elakt mot mig när jag omhändertog äggen.
       Många kvällar har jag undrat var som egentligen pågår i hönshuset, konspirationsteorierna är         många.
 De har haft märkliga saker för sig
  Men nu är de avslöjade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar